10/03/2021
zojuist sprak Bob Richters in bij de gemeentelijke commissievergadering mbt de sluiting van hotspot hutspot lomba . kijk terug door te klikken op agendapunt 3 & 5
https://rotterdam.raadsinformatie.nl/vergadering/759959/Commissie%20Werkgelegenheid%2C%20Inkomen%2C%20Integratie%2C%20Schuldenaanpak%20en%20Armoedebestrijding%20%282018-2022%29%2010-03-2021
ten eerste, en neem deze even goed in je op:
ik ben teleurgesteld over de antwoorden op de raadsvragen:
ik heb deze als doelbewust ‘niet in actie hoeven komend’ ervaren. er is informatie achter gehouden die wel is verstrekt. en geen wederhoor geweest. dat vraagt om toelichting.
mijn uitgebreide reactie op de antwoorden van de raadsvragen stuur ik u graag toe en liggen ook bij groenlinks en de christenunie.
dat gezegd hebbende wil ik graag de focus leggen op hoe we mijns inziens samen een sterkere inclusieve stad kunnen krijgen waarbij de sterksten, de zwakkeren helpen ze verder te krijgen:
het liefst waren wij overbodig.
hotspot hutspot en de crisiscatering gaan door waar anderen juist in deze tijden het lieten afweten of dat nou is op het gebied van ‘goed eten voor iedereen’ of binnen coronaregelgeving vrijwilligers en stagaires verder krijgen, of contact met de eenzamen in onze stad. wij springen niet in een g*t in de markt , maar in een g*t in maatschappij.
- burgermeester aboutaleb zegt: ‘in rotterdam hoeft geen mens op straat te slapen’. wij hebben onszelf als opdracht gesteld:’in rotterdam hoeft geen mens zonder een gezonde warme maaltijd te zitten’. om wat voor reden ook. we bezorgen die met zorg: we maken een praatje, we vragen door, we verwijzen door, of we lossen praktisch iets op. we delen liever hengels uit dan vissen.
het liefst waren wij overbodig.
veel punten, gesteld in de raadsvragen, hebben we inmiddels opgelost:
we gaan oa aan de slag per 1 april in het witte paard in vreewijk. terug op zuid dus!
wat hebben wij nodig van de de gemeente?
- sinds de eerste lockdown bezorgden we inmiddels meer dan 25.000 maaltijden aan kluizenaars, zorgmijders, gezinnen die niet meer in aanmerking komen voor de voedselbank, mensen die lichamelijk niet in staat zijn voor zich zelf te koken, of mensen waar aan hulp gewerkt wordt maar nu accuut niks hebben en meer. dat kost geld, waarvan we al heel veel krijgen door sponsoring in geld of natura, een actieve community hebben we van bedrijven en particulieren. we zouden de gemeente rotterdam daarbij graag als partner willen, alsook een fysiek persoon die actief betrokken is ipv een anonieme ‘gemeente’. ons werk mag toch wat waard zijn?
-
- wij staan naast onze vrijwilligers heel graag klaar voor de kwetsbaarste stagaires . daar zijn we ook erg goed in om juist hen verder te krijgen, en we hebben een groot hart voor deze doelgroep. dat is een grote zorg in deze tijden: we zullen hier met gemeente en de roc’s preventief in moeten investeren zodat deze groep leert werken, kansen krijgt. beter nu dan straks in de uitkering. een middel zou nprz daarin kunnen zijn of bestedingen van sroi gelden van bedrijven, daar hebben we graag gerichte hulp en inzet bij nodig van uit de gemeente rotterdam, zonder kastje muur.
-ons speelveld is heel rotterdam, en alle welzijn en hulp is in ieder gebied weer anders geregeld. wij hebben door het dagelijks bezorgen van onze maaltijden intenser contact met onze klant dan de welzijnspartijen, we zouden willen dat we actiever met elkaar levens op orde krijgen. dat kunnen we niet alleen. help ons actief.
al met al zoeken wij een meebewegende gemeente/ ambtenaar en politiek, die ziet waar de bestaande systemen te kort schieten en samen met ons proactief en ondanks de regelgeving wil knokken voor de kwetsbaarste rotterdammers.
het liefst waren wij overbodig.
Let op: U gebruikt Internet Explorer. Vanaf 31 maart 2021 wordt Internet Explorer 11 niet meer ondersteund als browser door dit portaal. Wij adviseren u om gebruik te maken van Microsoft Edge, Google Chrome of Mozilla FireFox.