16/06/2026
Veckorna springer iväg och redan en ny vecka igen 💐❤️
Det har regnat och regnat och regnat ☔️
Blir snart simfötter på. Trist för hagen blir så lerig vid foderstationerna och vid vattnet.
Men snart kommer väl sommaren får vi hoppas.
Hästarna tränar på fint.
Zony - har visat att hans kunskaper inom ridning och få han mjuk och fin i form har lönat sig redan efter 3 paddock träningar 💪 En helt annan häst att rida nu, lugn och jobb vänlig och så vacker när han går i form . Han har dessutom blivit jätte fin i körningen efter det också. Bara på dessa 3 pass. Han är lugn, stressar ej o eldar inte på i intervallerna som en galning. Utan spar energin och jobbar sig neråt med huvudet även i intervallerna nu. 💐👌
Nomi- jobbar på fint inga anmärkningar på henne. Hon är som vanligt sur och grinig och brunstar något kopiöst. Hon har varit grymt känslig och arg sista 2 månaderna så var igår och kollade hennes äggstockar och livmoder faktiskt för att se då det inte är något som stör henne ex cystor eller något annat galet. ( för man vet ju aldrig ) men så var inte fallet . Frisk som en nött.
Planen består fortfarande att gå ut 28 juni för start.
Fredde - Fredde Allas Fredde. ❤️ den hästen har verkligen ett hjärta av guld . Ingen svår häst att älska. Han jobbar 1,40 på sina intervaller dom få gånger han går intervaller (snabbare kan han inte springa hemma 🤣) han gillar inte intervaller så brukar avstå det med han. Men ibland får han stå ut med några få repor. Paddocken är han som vilken ridhäst som helst gör precis allt man ber han om, serpentiner , volter , gå i form både i skritt o traven . Och han gör det med bravur ❤️ Trodde nästan jag satt på ett halvblod sist i paddocken. Grymt fin häst . Och han har börjat bli busig i hagen . Står på bakbenen och leker och härjar ❤️🔥 Tror det är ett tecken på att han trivs fint.
Planen består kvar att han går ut den 28 juni för start . Går han bra där så kommer han matchas redan för start igen inom 6 dagar efter den.
Elsztain- Nykomlingen. Även han ett hjärta av guld. Gillar brudar så troligen sent kastrerad. Han är mest intresserad av 5 brunstiga ston i hagen bredvid 🤣
Han kommer inte tränas för än fullt för än i augusti. Han tar lite längre på sig att bo in sig än dom flesta andra jag haft.
Han och Zony kommer inte riktigt överens.
Jag hoppas det släpper med tiden. Men om det inte gör de efter semestern så får han bo inne om nätterna och kanske få någon annan hagkompis eller ensam hage. Det brukar lösa sig med tiden , bara man ger dom lite tid. Men vet faktiskt inte varför Zony är så arg på han, så har han aldrig varit innan mot någon. Fredde är den som kommit Elsztain närmast ❤️
Början på juli blir de semester för dom i 4-5 veckor att bara slippa allt som har med träning att göra . Bara slappa i hagen och få någon ridtur i skogen då och då. Tycker dom har förtjänt ledigt några veckor under sommaren plus att juli månad oftast är som varmast. Och vill inte plocka ut som i lunch traven i 30 graders värme och dom ska springa jädra tider i den hettan . Tycker inte det är snällt. Dock är det den trevligaste tiden att åka på trav , men inte skönaste för hästarna . Samma med träning , man får träna tidigt morgon eller sen kväll för alla insekter och värmen . Så nej varje år får dom bara slöa i hagen några veckor under varmaste perioden. ❤️❤️