Stall Zarita

Stall Zarita Stall Zarita tar emot konvalicenter , starthästar, Inkörningar. Stall Zarita ligger utkanten på Segerstad. Gården har 2 olika stall byggnader + lösdrift.

Jobbar mycket med Laser, Indra rött ljus , vibb- massage täcke , värmekamera, massage , strech m.m för att få en bättre hållbarighet i tävlingshästarna eller för hjälp med rehab för skadade. Gården har 4 hektar mark för med små hagar. och ca 100 hektar för bete. upp delat på 2 hagar. Hästarna har 10-12 timmars utevistelse varje dag. Tränings underlaget är mesta dels sand. sandbacke och sand rakban

a finns. Närmaste travbana är färjestad 1,8 mil bort. inom 20 mils radie finns det mer än 10 travbanor i närheten inkl Norge.

16/06/2026

Veckorna springer iväg och redan en ny vecka igen 💐❤️

Det har regnat och regnat och regnat ☔️
Blir snart simfötter på. Trist för hagen blir så lerig vid foderstationerna och vid vattnet.
Men snart kommer väl sommaren får vi hoppas.

Hästarna tränar på fint.

Zony - har visat att hans kunskaper inom ridning och få han mjuk och fin i form har lönat sig redan efter 3 paddock träningar 💪 En helt annan häst att rida nu, lugn och jobb vänlig och så vacker när han går i form . Han har dessutom blivit jätte fin i körningen efter det också. Bara på dessa 3 pass. Han är lugn, stressar ej o eldar inte på i intervallerna som en galning. Utan spar energin och jobbar sig neråt med huvudet även i intervallerna nu. 💐👌

Nomi- jobbar på fint inga anmärkningar på henne. Hon är som vanligt sur och grinig och brunstar något kopiöst. Hon har varit grymt känslig och arg sista 2 månaderna så var igår och kollade hennes äggstockar och livmoder faktiskt för att se då det inte är något som stör henne ex cystor eller något annat galet. ( för man vet ju aldrig ) men så var inte fallet . Frisk som en nött.
Planen består fortfarande att gå ut 28 juni för start.

Fredde - Fredde Allas Fredde. ❤️ den hästen har verkligen ett hjärta av guld . Ingen svår häst att älska. Han jobbar 1,40 på sina intervaller dom få gånger han går intervaller (snabbare kan han inte springa hemma 🤣) han gillar inte intervaller så brukar avstå det med han. Men ibland får han stå ut med några få repor. Paddocken är han som vilken ridhäst som helst gör precis allt man ber han om, serpentiner , volter , gå i form både i skritt o traven . Och han gör det med bravur ❤️ Trodde nästan jag satt på ett halvblod sist i paddocken. Grymt fin häst . Och han har börjat bli busig i hagen . Står på bakbenen och leker och härjar ❤️🔥 Tror det är ett tecken på att han trivs fint.
Planen består kvar att han går ut den 28 juni för start . Går han bra där så kommer han matchas redan för start igen inom 6 dagar efter den.

Elsztain- Nykomlingen. Även han ett hjärta av guld. Gillar brudar så troligen sent kastrerad. Han är mest intresserad av 5 brunstiga ston i hagen bredvid 🤣
Han kommer inte tränas för än fullt för än i augusti. Han tar lite längre på sig att bo in sig än dom flesta andra jag haft.
Han och Zony kommer inte riktigt överens.
Jag hoppas det släpper med tiden. Men om det inte gör de efter semestern så får han bo inne om nätterna och kanske få någon annan hagkompis eller ensam hage. Det brukar lösa sig med tiden , bara man ger dom lite tid. Men vet faktiskt inte varför Zony är så arg på han, så har han aldrig varit innan mot någon. Fredde är den som kommit Elsztain närmast ❤️

Början på juli blir de semester för dom i 4-5 veckor att bara slippa allt som har med träning att göra . Bara slappa i hagen och få någon ridtur i skogen då och då. Tycker dom har förtjänt ledigt några veckor under sommaren plus att juli månad oftast är som varmast. Och vill inte plocka ut som i lunch traven i 30 graders värme och dom ska springa jädra tider i den hettan . Tycker inte det är snällt. Dock är det den trevligaste tiden att åka på trav , men inte skönaste för hästarna . Samma med träning , man får träna tidigt morgon eller sen kväll för alla insekter och värmen . Så nej varje år får dom bara slöa i hagen några veckor under varmaste perioden. ❤️❤️

🔥ELSZTAIN 🔥Många tittar på åldern – jag tittar på resultaten. 12 år, men bara 43 starter och 495 000 kronor på kontot. D...
09/06/2026

🔥ELSZTAIN 🔥

Många tittar på åldern – jag tittar på resultaten.

12 år, men bara 43 starter och
495 000 kronor på kontot. Det säger en hel del om både kapacitet och hållbarhet.

Nu börjar ett nytt kapitel tillsammans. Jag tror inte man ska döma en häst efter födelseåret utan efter vad den har visat – och vad den fortfarande har kvar att ge.

Välkommen hem ❤️ Elsztain 🐴🔥

08/06/2026

Ny vecka 🔥❤️💪💐

Zony - Har börjat gå pass i paddocken 1 i veckan , 2 pass ännu och han lär sig fort. Fantastisk fin när han lägger ner sig och jobbar.
Känns fin för dagen. Ska ut i breddlopp 27 juni är planen.

Nomi - känns och ser grym ut i sina jobb. Ska ut i breddlopp 28 juni . Är tanken och planen.

Fredde - lunkar på i sitt tempo. Rida i paddock 1 dag i veckan och sen gör han bara roliga turer för vagn o sadel. Planen är 28 juni i breddlopp .

Ny häst anländer i morgon från Norrland 🔥🔥

Fredag kväll den  12/6 fraktar jag några Höensilage balar från Karlstad mot uddevalla. Plats finns för fler balar om någ...
03/06/2026

Fredag kväll den 12/6 fraktar jag några Höensilage balar från Karlstad mot uddevalla.

Plats finns för fler balar om någon vill ha delad frakt. Och kan lossas efter vägen ( mindre avstickare kan tas)

Balar som är framtagna för tävlande travhästar
Men finns även andra partier.

Ring eller sänd mig SMS 💬
070-5542332

01/06/2026

Ny vecka 💐

Zaritas Ruter Knut - Har lämnat Stallet. Lämnade han i fredags i Värmland till nya fantastiska ägare. Det var hårt att sälja honom 💔 men kunde inte Bli bättre. Han hamnade 5 km från mina föräldrar på Segerstad ❤️ Så han kommer jag hälsa på ofta. Jag önskar allt gott och lycka till med knutte ❤️🥰

Sune - åker hem i morgon, han är redo för ägarna att börja träna Sune på egen hand. ❤️

Hero- åker ut på sommarbete i morgon i Säffle ihop med några andra kallblod ❤️💐

Zony - ska få lite ny träning för sadel .

Nomi- Tränar på och letar efter lopp.

Fredde- Letar lopp till honom , men hittar inga för än slutet på juni ,

Hästarna kommer göra 1-2 starter till per häst innan dom får lite sommarledigt. Så kommer vi igen i september .

En go ridtur i skogen 🌳
26/05/2026

En go ridtur i skogen 🌳

Resultat Färjestad 25/5 💐ZaritasRuterKnut 💐2140 m auto Spår 1 Plats : 7A Fungerade riktigt bra tycker jag i amerikansk v...
26/05/2026

Resultat Färjestad 25/5

💐ZaritasRuterKnut 💐
2140 m auto
Spår 1
Plats : 7A
Fungerade riktigt bra tycker jag i amerikansk vagn, orken fanns inte riktigt till slut. Han är 100% Travsäker . Fick med sig ett 7 pris hem ❤️🥰 🏆

💐High flyer V.S. 💐
2140 m auto
Spår 12
Plats : 3A
Fick positionen sista häst i loppet , 500 m
Efter 08 hade ledaren, varvet på 13.
600m kvar av loppet går roy ut med flyer får direkt trafikproblem med hästen framför som galopperar och stör när han går ut i tredje så får plocka upp han, kör igen och får runda massa hästar i 5 spår innan sista sväng, 1&2 har då redan kommit en bit från fältet när Flyer kommer i sista sväng som position 3a efter rundningen av fältet , Gör ett fruktansvärt bra sista 600m och blir 3a . Sista 600m måste han gått bra fort. Vi avstod amerikans vagn på honom pgd av att spara den växeln till ett bättre spår och större lopp frampå. Istället för att avverka den växeln från spår 12 igår 💪🔥❤️
Flyer blir 🥉 🏆 ❤️

💐ZaritasZony M.J. 💐
2140 m auto
Spår 1
Plats : 0a

Tog ledning plättlätt från spår 1 och sen ELDADE han på i ledning i 1500m 🤣 tyvärr tog det alldeles för hårt på krafterna när han blev sååååå pigg. Det var synd han såg grymt fin ut . Vi kommer igen och ska ändra utrustning på Han till nästa gång . ❤️ valde bort amerikansk vagn på han.

💐 Naomi Lane 💐
2140 m Auto
Spår 2
Plats 0a

Fick position 1000 m i andra ytter,
Gick ut i tredje spår och tog dödens efter 1000m
Såg kanon fin ut och kusken trodde stort på vinst in i sista sväng åkandes i dödens . Men på ett steg i slutet av svängen så sjabblar hon bort sig med passgång. 😢😔🫨 så var den dagen åt he***te. Blev svår körd upploppet ner och gick inte köra på henne bara hålla . Blev först utan peng på tiden 16,0. Och jag vet inte varför . Jag har en aning om att efter hon blev nybehandlad och fräsch i bak knäna fick bakbenen ännu större bakkliv vad jag kunde se på liven, och där med får hon inte med sig frambenen . Nästan som bakbenen är för lätta och fram för tungt. Ska ta och dra alla skor till nästa start som hon hade förra året . Päron sko satte vi på fram i januari när hon hade krånglat lite i december . Har funkat på det hela våren . Men efter behandling kan det blivit fel i balansen nu istället 🤣🤔 det är inte bara bara . Men blev lite besviken faktiskt för det var henne jag trodde mest på att kunna vinna loppet . Samråd med kusken valde vi att köra i sulkyn istället för amerikansk vagn.

Trav är trav vi kommer igen. Stort sett av dagen så är jag mycket nöjd över hästarna.
Fredde är ju helt magisk ❤️💪 stark som en oxe. Kul att se han löpa så bra 😊 och så positiv innan och efter lopp.

Foto : Kristoffer Söderström
( tyvärr inga bilder på Nomis lopp )

Startlistan 25/5 Färjestad Kvällstrav 🔥ZaritasRuterKnut 🔥Lopp :2 Spår : 1 2140m Auto Kusk: Ny Roy Atle Ruud Knut växer ä...
24/05/2026

Startlistan 25/5 Färjestad Kvällstrav

🔥ZaritasRuterKnut 🔥
Lopp :2
Spår : 1
2140m Auto
Kusk: Ny Roy Atle Ruud

Knut växer ännu och inte klar i kroppen. Han tränar bättre än vad han levererar i lopp.
Här försöker vi med att komma till ledning. Ny utrusning på till denna gång. Och tror att jag kommer testa han barfota runt om. Han kommer gå i amerikanske vagn för första gången 💪

🔥High Flyer V.S. 🔥
Lopp:3
Spår:12
2140m auto
Kusk: Roy Atle Ruud

Motståndet rår han på, han är van att göra grovjobb och kommer komma från rygg bakifrån och ta dom till slt uti spåren. Denna gång kommer det gå snabbare och bättre banunderlag , men tror faktiskt på denna häst 💪💐 Han förvånade mig sist hur bra han var och slagen som tvåa på målfoto , med ofrivilligt otryckta tussar 🤣 Inga ändringar denna gång mer än att han kommer gå i amerikansk vagn för första gången på hans 49 start i sin karriär och det bör han bli ännu bättre med 💪🔥

🔥ZaritasZony M.J. 🔥
Lopp : 9
Spår:1
2140 m auto
Kusk : André Bood

Zony kommer från uppfräschning och bör vara vass. Han är startsnabb och positionen flaggar för att vara i ledning. Han har haft oturen med sig i stort sett varje start, förutom dom gånger han varit på pall plats. Denna gång kommer han gå med bakvänd norsk. Och amerikansk vagn. Då han är beroende av väldigt mycket fäste bak vågar jag inte dra av bakskorna. Fram barfota.

🔥Naomi Lane 🔥
Lopp : 10
Spår : 2
2140 m Auto
Kusk : Ny Roy Atle Ruud

Naomi kommer från första gången i sitt liv en uppfräschning. Hon är hård som Sten och ett riktigt pannben. Stämmer allt för henne så är hon bland dom 3 i detta gäng. Hon är snabb ut och jag skulle vilja ha henne i ledning. Ledning mot detta gäng är hon vinnare. Hon har fått tuffa lopp på Åby senaste starterna. Och gått rekord efter rekord hela våren. Axevalla sist var hon inte 100 fräsch. Ny kusk ?⚠️ Nomi funkar inte med alla kuskar. En galopp i fältet kommer bara vid en stor störning. Travsäker till 1000% i lopp. Men kan krångla med att lägga i passgång när man styr upp för bilen. Och då är hon borta.
Nomi är anmäld för första gången med Amerikansk vagn. Men hon har ett jävla humör den hästen. Får diskutera med kusken om han vill ha sulky eller amerikansk. Enda ändring är vagnen isåfall. Hon svarar till 1000% på norsken när den går ner 💪

Störst chans : Naomi Lane & High Flyer V.S.
Mindre chans: ZaritasRuterKnut & ZaritasZony M.J.

Tror jag aldrig höjt mina hästar i lopp som inför denna start . Eller trott på dom som nu.
Alla har bra spår. Och dom gjorde alla 4 sista slipet jävligt bra. Extra plus på Nomi som kändes grym i det sista passet 💪🔥⚠️

Adress

Segerstad

Telefon

0705542332

Webbplats

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Stall Zarita postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Stall Zarita:

Dela